کیوتی پروژه غذا خوردن احساسی و نحوه توقف آن بخش دو - پروژه کیوتی

 

گرسنگی عاطفی در مقابل گرسنگی فیزیکی

گرسنگی عاطفی به طور ناگهانی شروع می شود گرسنگی فیزیکی به تدریج شروع می شود

احساس گرسنگی احساسی به نظر می رسد که باید فوراً ارضا شود. گرسنگی فیزیکی می تواند صبر کند

گرسنگی احساسی میل به غذاهای آرام بخش دارد گرسنگی جسمی گزینه‌هایی باز است – خیلی چیزها خوب به نظر می‌رسند

گرسنگی عاطفی با شکم پر ارضا نمی شود. گرسنگی جسمی وقتی که سیر شدید متوقف می شود

خوردن احساسی باعث ایجاد احساس گناه، ناتوانی و شرم می شود خوردن برای رفع گرسنگی جسمی باعث نمی شود احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید.

محرک های غذا خوردن احساسی خود را شناسایی کنید

اولین قدم در توقف خوردن احساسی، شناسایی محرک های شخصی شماست. چه موقعیت‌ها، مکان‌ها یا احساساتی باعث می‌شود به راحتی غذا برسید؟ بیشتر غذا خوردن  رژیم آنلاین احساسی با احساسات ناخوشایند مرتبط است، اما همچنین می تواند توسط احساسات مثبت، مانند پاداش دادن به خود برای رسیدن به یک هدف یا جشن گرفتن یک تعطیلات یا رویداد شاد، ایجاد شود.

 

علل رایج خوردن احساسی

فشار. آیا تا به حال متوجه شده اید که استرس چگونه شما را گرسنه می کند؟ این فقط در ذهن شما نیست. هنگامی که استرس مزمن است، همانطور که اغلب در دنیای پر هرج و مرج و سریع ما رخ می دهد، بدن شما سطوح بالایی از هورمون استرس، کورتیزول را تولید می کند. کورتیزول میل به غذاهای شور، شیرین و سرخ شده را تحریک می کند، غذاهایی که انرژی و لذت را به شما می دهند. هر چه استرس کنترل نشده در زندگی شما بیشتر باشد، احتمال اینکه برای تسکین عاطفی به غذا روی بیاورید بیشتر می شود.

 

پر کردن احساسات غذا خوردن می تواند راهی برای خاموش کردن موقت یا «خفه کردن» احساسات ناراحت کننده از جمله خشم، ترس، غم، اضطراب، تنهایی، رنجش و شرم باشد. در حالی که خود را با غذا بی حس می کنید، می توانید از احساسات دشواری که ترجیح نمی دهید احساس کنید اجتناب کنید.

 

کسالت یا احساس پوچی. آیا تا به حال صرفاً برای اینکه به خودتان کاری بدهید، برای رفع کسالت یا به عنوان راهی برای پر کردن جای خالی زندگیتان غذا می خورید؟ شما احساس عدم ارضا شدن و خالی بودن می کنید و غذا راهی برای مشغول کردن دهان و وقت شماست. در لحظه، شما را پر می کند و شما را از احساسات زیربنایی بی هدفی و نارضایتی از زندگی خود دور می کند.

 

عادات دوران کودکی به خاطرات دوران کودکی خود در مورد غذا فکر کنید. آیا والدینتان به رفتار خوبتان با بستنی پاداش می دادند، وقتی کارنامه خوبی گرفتید، شما را برای پیتزا بیرون آوردند، یا زمانی که غمگین بودید، برایتان شیرینی سرو کردند؟ این عادت‌ها اغلب می‌توانند تا بزرگسالی نیز منتقل شوند. یا ممکن است خوردن شما ناشی از دلتنگی باشد – برای خاطرات گرامی از کباب کردن همبرگر در حیاط خلوت با پدرتان یا پختن و خوردن کلوچه با مادرتان.

 

تأثیرات اجتماعی دور هم جمع شدن با افراد دیگر برای یک وعده غذایی راهی عالی برای کاهش استرس است، اما می تواند منجر به پرخوری نیز شود. صرفاً به این دلیل که غذا آنجاست یا به این دلیل که بقیه در حال خوردن هستند، افراط کردن آسان است. همچنین ممکن است در موقعیت های اجتماعی به دلیل عصبی بودن پرخوری کنید. یا شاید خانواده یا حلقه دوستانتان شما را به پرخوری تشویق می کنند و همراهی با گروه آسان تر است.

 

یک دفتر خاطرات احساسی غذا خوردن داشته باشید

احتمالاً حداقل در چند مورد از توصیفات قبلی خود  رژیم آنلاین را شناختید. اما با این وجود، شما می خواهید دقیق تر شوید. یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی الگوهای غذا خوردن عاطفی، پیگیری یک دفتر خاطرات غذایی و خلقی است.

 

هر بار که بیش از حد غذا می خورید یا احساس می کنید مجبور به استفاده از نسخه غذای راحت خود کریپتونیت هستید، لحظه ای وقت بگذارید تا بفهمید چه چیزی باعث این میل می شود. اگر به عقب برگردید، معمولاً با یک رویداد ناراحت کننده مواجه می شوید که چرخه احساسی غذا خوردن را آغاز کرده است. همه اینها را در دفتر خاطرات غذا و خلق و خوی خود بنویسید: چه چیزی خوردید (یا می خواستید بخورید)، چه اتفاقی افتاد که شما را ناراحت کرد، چه احساسی داشتید قبل از غذا خوردن، چه احساسی در حین غذا خوردن داشتید و چه احساسی داشتید.

 

با گذشت زمان، شاهد ظهور یک الگو خواهید بود. شاید شما همیشه پس از گذراندن وقت با یک دوست انتقادی، خود را غمگین می کنید. یا شاید هر زمان که در موعد مقرر یا زمانی که در مراسم خانوادگی شرکت می کنید استرس دارید غذا بخورید. هنگامی که محرک های غذا خوردن احساسی خود را شناسایی کردید، گام بعدی شناسایی راه های سالم تری برای تغذیه احساسات خود است.

 

راه های دیگری برای تغذیه احساسات خود بیابید

اگر نمی دانید چگونه احساسات خود را به گونه ای مدیریت کنید که شامل غذا نباشد، نمی توانید عادات غذایی خود را برای مدت طولانی کنترل کنید. رژیم‌ها اغلب با شکست مواجه می‌شوند، زیرا توصیه‌های تغذیه‌ای منطقی را ارائه می‌دهند که تنها در صورتی کار می‌کنند که کنترل آگاهانه بر عادات غذایی خود داشته باشید. زمانی که احساسات فرآیند را ربوده و خواستار پرداخت فوری با غذا هستند، کارساز نیست.

 

برای اینکه غذا خوردن احساسی را متوقف کنید، باید راه‌های دیگری  رژیم آنلاین برای برآورده کردن احساسی خود بیابید. درک چرخه غذا خوردن احساسی یا حتی درک محرک های خود کافی نیست، اگرچه این اولین قدم بزرگ است. شما به جایگزینی برای غذا نیاز دارید که بتوانید برای رضایت عاطفی به آنها مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 7 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.