کیوتی پروژه نحوه تشخیص منطقه های پر خطر از نظر آتش سوزی - پروژه کیوتی

هر ساله هزاران هزار درخت و پوشش گیاهی در آتش سوزی در سراسر جهان می سوزد و در ایران هم، این چنین اتفاقات ناگوار رخ داده است و آتش گرفتن جنگل ها جزو مهم ترین مورد آسیب رسان به آن ها به شمار می آید . آتش سوزی های جنگلی علاوه بر نابود کرددن درختان آسیب های دیگری هم می زنند از جمله آلوده کردن محیط زیست  خسارت های مالی و اجتماعی، از بین رفتن گونه های جانوری و حتی اثر بر آب و هوا هم می گذارد.

یکی از این مناطق سرسبز در ایران ایستگاه سیراچال واقع در جنوب البرز می باشد . این منطقه مساحتی حدود ۵۵۰ هکتار می باشد که در آن درختانی کاشته شده است و تحت نظارت مؤسسۀ تحقیقات می باشد و حتی درختان سوزنی برگ هم در آن جا کاشته شده است.

در گذشته حدود چند هکتار از درختان آن منطقه از جمله گونه های ارس به دلیل آتش سوزی سوختند.

محدود بودن سطح هایی از جنگل ها و درختان به دلیل این  آتش سوزی ها ، باعث شده که برای حفظ و نگهداری درختان و محیط زیست یک سری اقدامات جدی صورت گیرد.

در این اقدامات صورت گرفته، ابتدا آمده اند مناطقی که در بحران حریق هستند را با کمک توپوگرافی ، شرایط اقلیمی و انسان ساخت و این موارد، موجب جلوگیری از نابودی بسیاری از درختان کرده است. بیش از دو سوم سیراچال در خطر آسیب و آتش سوزی می باشد.

امروزه به دلیل پیشرفت علوم و فناوری و با توجه به نقشه های تهیه شده از این جنگل ،احتمال وقوع آتش سوزی در آینده را برای کارشناسان پیش بینی کرده اند. در گذشته خطر اتش سوزی این مناطق بسیار بوده و حتی رخ داده است به همین دلیل پیش بینی نمودن مناطق پر خطر بسیار کمک کننده خواهد بود تا از نابودی آن ها جلوگیری شود. زیرا درختان جزو سرمایه های با ارزش طبیعی بشر می باشد.

البته که بعد از تشخیص مناطق پرخطر از نظر آتش سوزی، نیاز هست که یک سری اقدامات احتیاطی هم در این حوزه انجام شود. یکی از این اقدامات آگاه سازی ساکنین خانه های اطراف در این حوزه است. این آگاه سازی باعث می شد که این افراد نسبت به این موضوع حساس بوده و از کارهایی که منجر به بروز آتش سوزی یا افزایش خطر می شوند جلوگیری کنند. همچنین با توجه به اینکه این مناطق جزو محل های پرخطر محسوب می شوند، برای جلوگیری از زیان مالی ناشی از آتش سوزی لازم است که ساکنین ساختمان ها اقدام به خرید بیمه آتش سوزی نمایند. حفظ سرمایه خانه با بیمه آتش سوزی به آن ها کمک می کند که کمترین نگرانی را از بابت خسارت های ناشی از آتش سوزی داشته باشند.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 1,621 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 23 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.